Mardrömmar om dagens terrorattentat i Bryssel?

Under de senaste två dagarna 20-21 mars, söndag och måndag, har jag haft jobbiga mardrömmar som handlar om hur samhället attackeras av enskilda.

En av mardrömmarna handlade om hajar som fritt tar sig fram och angriper människor på land. Jag är inte i fara men kan se hur civila drabbas och hur militär och polis jagar runt mer eller mindre okontrollerat i det kaos som uppstår.

Jag berättade om detta för någon dag sedan för närstående och tydliggjorde att händelserna rörde inte mig men framkallade ändå ångest.

Med dagens fruktansvärda händelser i Belgien får jag åtminstone en slags möjlig förklaring. Jag tar mig här friheten att något bearbeta denna hypotes.

För ett antal år sedan hade jag fler andra möjliga, sådana ”sanndrömmar”, visioner av förskräckliga händelser. De var oftast tydliga och lättare att identifiera som plausibla eller i alla fall inte fullständigt avvisbara med tanke på detaljrikedomen. Och jag kunde mer eller mindre se möjliga paralleller i verkligheten mot visionerna om än också dessa paralleller också kunde vara slumpmässiga. (Höghushöga vågor som dammar in mot indiska Oceanens stränder efter en undervattenjordbävning utanför Indonesien. Dokument utskrivet 2 år innan Tsunamin och spritt i krets av utforskare på ämnet medvetande).

Man kan aldrig vara helt säker på någonting inom detta fält, hur nära verkligheten det än tycks vara. Och de tidigare ”visionerna” som kom att ligga mycket nära verkligheten kan fortfarande vara slumpmässiga fantasier från drömvärlden. Så jag vill förorda ett initialt skeptiskt förhållningssätt till dessa drömmar som ”naturliga” istället för möjliga ”förvarningar”. Jag tar upp dem här för att pröva dem. Andra kan ha haft liknande erfarenheter eller kan hjälpa till att avfärda dem.

Jag diskuterade också igår (alltså dagen innan Brysselattentaten) nattens mardrömmar med min hustru och kunde inte förstå varför de gav mig sådan ångest i vaket tillstånd. Har också haft en ständig huvudvärk som har vandrat i ett kartlandskap som jag inte kunde identifiera. Jag relaterade dem till förkylning trots att det nu blev helt annorlunda. Huvudvärken hade då den kom lokaliserats till pannloben och särskilt bakom ögonen (det område som många känner igen för denna influensa). Igår kväll lade den sig i bakhuvudet (också det kan förklaras med tidigare värk i synorganet då syncentrat är beläget just längst bak bakhuvudet) och när jag vaknade i morse kändes det som en baksmälla. Så huruvida huvudvärken har med ”visionen” att göra är naturligtvis osäkert. Samtidigt upplevde jag något av en geografisk karta när den förflyttade sig och följde ett järnvägsspår med dubbla ”angrepp” i ytterpolerna av detta (gula) järnvägsspår eller väg. (vad associerar vi till när det gäller färgen gult på väg. ”Gula linjen” (T-bana/pendeltåg/Arlandtåget), Yellow Cab (Taxi 020). Finns något liknande i Bryssel?

Ritva satt vid teven och lyssnade på rapporterna från attentaten och på något sätt var det som om rapporterna bekräftade min tidigare ångest eftersom den i stort sett försvann i samma ögonblick och övergick till sorg och bestörtning.

Jag vill lägga till att jag drabbas sällan av mardrömmar, i princip har dessa i vuxen ålder mer eller mindre kunnat kopplas till externa händelser. Varför kan jag inte förklara. Hur det, som tycks vara visioner om framtida händelser, går till har jag försökt förklara som ett oberoende medvetande. Men jag förstår fortfarande inte syftet. Jag har alltid, i drömmen, varit ohotad iakttagare. I en av drömmarna var jag själv svart man, med enbart svarta människor runt om mig, både de som drabbades och poliser som jagade. Så om det finns någon som kan tolka just detta och om det kan finnas ett samband vore det intressant. I annat fall kan man naturligtvis se det som ett slumpmässigt sammanträffande och där det inte finns någon koppling mellan två dagars mardrömmar om en verklighet som sedan tycks ha samband med det som inträffar.

Börje Peratt

 

6 comments on “Mardrömmar om dagens terrorattentat i Bryssel?

  1. Hej, jag hade också en upplevelse under ”drömtiden” några dagar innan attentatet i Bryssel. Jag var medveten om att jag såg något ” utifrån ” och ovanifrån.
    Jag såg som en filmsekvens med byggnader och såg sedan två explosioner efter varandra, jag blev rädd och tänkte ser jag ett kommande krig? I och med att jag blev rädd drogs jag tillbaka. Det här ”utspelades i skymning för jag såg tända lampor vid byggnaderna. (så det stämmer ju inte riktigt), men kanske var det en föraning om något, jag vet inte. (Och även om det vore en föraning, varför ska man få en föraning om något om man ändå inget kan göra? Mina tankar och funderingar som jag bara ville delge).

    Mvh
    Catrin

  2. Dagen innan drömde jag något jag inte minns men som avslutades med att någon kastade ner folk från ett högt tak. Kan ju säga att jag aldrig drömt något så fruktansvärt tidigare. Om det har något att göra med terrorbrottet öht är förstår omöjligt att veta. Jag kan bara konstatera att jag aldrig tidigare drömt något vidrigare. Däremot har jag nu varit i kontakt med några som berättat att de drömt oroligt natten innan och under dagen därpå burit på en känsla att något otrevligt skulle hända. Om de vill berätta här vet jag inte men jag kan höra med dem iaf.

  3. Detta hände mig natten mot den 22/3 2016
    Den här drömmen hade jag innan attentatet…ca 4 tim innan. Så här skrev jag senare på facebook…

    Måste ha varit rätt så trött igårkväll tror jag. Satt i soffan i tv-rummet och såg nåt program jag inte minns…men tyckte det var varmt och drog ner kedjan på min tröja och drog ur ena armen….vaknade så i soffan tidigt i morse med den ena armen bar och den andra fortfarande halvvägs ute ur tröjan…
    Det som väckte mig var en riktigt otäck dröm där jag försökte hjälpa en grabb i 10-12 års åldern som låg på en gata, svårt skadad med halva kroppen en bit från resten av honom. Han hade bruna ögon och lite lockigt hår. Han andades fortfarande och jag försökte trösta, samtidigt som jag ropade åt andra som sprang omkring där, att ringa larmnumret. Det kändes som kaos runt mig då…
    Jag ser fortfarande pojkens förvånade vilsna blick och hur hans inre organ låg där i dammet…
    Min man som låg i sovrummet hade hört mig ropa högt i sömnen (genom isolerade väggar), om hjälp…han vaknade till av det, för det är så ovanligt att jag pratar i sömnen. Det hände vid 4-tiden i natt, enligt honom.
    Sen vaknar jag till nyheterna om det hemska attentatet i Bryssel idag…
    Konstigt…mycket märkligt, tycker jag…
    Min tanke går till alla skadade, anhöriga och till den okände pojken idag Smiley heart

Kommentera

