Historien om en örnfjäder

view-of-grand-rapids

Amanda and John Wheeler

Amanda and John Wheeler

Hösten 2014 besökte vi Grand Rapids I USA för att träffa författaren och forskaren Larry Dossey.

Jag hade mött John och Amanda Wheeler ett halvår innan på Tucson Airport. Om jag någonsin skulle besöka Grand Rapids ville de bistå mig med guidning och vara min värd. Dessa utfästelser från människor man träffar en enda gång blir inte så ofta av.

Larry Dossey och Börje Peratt

Larry Dossey och Börje Peratt

Dock kom olika synkrona skeenden att förverkliga återseendet.

Efter en vecka av enastående generositet och fördjupad vänskap med familjen Wheeler och vad jag måste tillstå en kärleksfullhet och ett flow av gudabenådad art skulle vi så möta Larry Dossey på konferensen Universal Health Solutions.

Ritva och jag hade träffat Larry som nu hade gått iväg för att förbereda sig inför sitt anförande. Så glider Wheelers in tillsammans med en väninna/släkting till Amanda.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Vi satt vid ett honnörsbord längst fram. Konferensledningen var förberedda på att John och Amanda skulle komma och visade dem till vårt bord. När John kom fram lade han en lång örnfjäder framför mig. Gesten i sig presenterades som en gåva som jag inte kunde tacka nej till. ”Jag berättar historien om den senare”, sade John.

Efter Konferensen var vi bjudna på en avskedsfest hemma hos Wheelers i deras egen pub. Det var en barbeque på en hjort som John fällt med pilbåge.
En jaktmetod som är helig bland indianer och det är endast Native Americans som har laglig rätt till denna jakt i USA. Innan John berättade historien om örnfjädern visade han oss den Tippie (indiantält) som låg på tomten och i vilken Amanda fött deras barn. Enligt traditionen samlas kvinnor kring den födande kvinnan för att hjälpa och skydda henne.

Detta bildspel kräver JavaScript.

När vi kom in i saloonen och hade satt oss ned berättade John historien om fjädern. John skulle tillsammans med sina söner åka på jakt i Chile och John bar sin fjäderbonad. En hatt med äkta fjädrar i från olika fåglar. Den var särskilt betydelsefull för John och med stor affektion då varje fjäder stod för ett särskilt minne. Vid gränskontrollen tvingade tulltjänstemännen honom att lämna ifrån sig sin hatt och den destruerades. ”Du får inte ta fjädrar in i Chile!”
Sönerna såg hur förtvivlad deras far blev men han gjorde som han blev tillsagd. När John sedan kom tillbaka från Chile tog han och Amanda en tripp ut i skogen och medan John berättade om äventyret i Chile fick de se en lång orm på stigen. De stannande till och plötsligt slog en örn ned och greppade ormen med sina klor. Det utbröt en kort strid innan Örnen flög iväg med ormen. Och i samma ögonblick singlade en stor örnfjäder ned framför dem…

Detta bildspel kräver JavaScript.

Att få en örnfjäder på det sätt som John fick, som en gåva från örnen, anses bland indianer särskilt betydelsefullt och magiskt. Att jag nu fick den med denna historia kändes overkligt och övermäktigt. Hur kan man ge bort en sådan fjäder?
Senare kom jag i samtal med Two Dogs, Johns andliga vägledare, att förstå betydelsen av att ge. Att ge bort något betydelsefullt fördubblar värdet varje gång.

Börje Peratt

3 comments on “Historien om en örnfjäder

  1. Ping: Möte med Larry Dossey | Medvetandets Uppkomst

    • Hej Anders. Har helt enkelt inte kunskap om magi då jag inte utövat det. Begreppen magiskt och mystiskt kan användas vardagligt som man finner lämpligt utan djupdykningar i innebördsliga skillnaderna.

Kommentera

