Möte med Two Dogs andlig ”hjälpare”

Grand Rapids 23 oktober 2014 reseloggbok dag 4.
John hämtar oss torsdag morgon. Dimman ligger tät det har varit frostnatt så ett speciell skimmer lyser upp mark och träd. Vi är på väg till Two Dogs andlig ledare inom Native American (Nordamerikansk indianstam).

Detta bildspel kräver JavaScript.

Först besöker vi sonen Ryan i hans jakt- och fritidsbutik. Vi stannar sedan till vid en affär intill vägen och måste förbereda besöket genom att bland annat köpa med oss tobak. Det visade sig inte vara för att röka utan för olika ceremoniella heliga ritualer.

John_Borje_Car_©PerattInnan vi kommer till Two Dogs hus säger jag till John att det känns som att medvetandet öppnar sig. Dimman till trots känns luften klar och ren.

Som om ett sinne som varit nedsläckt plötsligt är tillbaka.

Allén lutar sig över vägen och vi är på väg in i skogen där Two Dogs bor.

Lilly

Lilly

När vi kör in på Two Dogs tomt möter oss en liten skällande collie. Jag hör namnet ”Molly” och ”välkommen” och tolkar det som att hunden välkomnar oss. När vi kliver ur bilen hör jag att John kallar hunden Lilly. Jag hör fortfarande Molly och säger det högt. John säger då närmast undvikande: ”Nej Molly är en annan”.

Two Dogs och hans fru Karen hälsar oss med öppet hjärta. Han frågar mig vad vi önskar av besöket och jag ber honom ge mig ett nytt namn. (Ett indianskt från hans Native American kultur.)
Vi går in i stugan och jag räcker honom tobakspaketet. Han säger besvärat att -”nu måste jag ge dig något.” Jag svarar då att -”det har jag redan bett om”. Han kommer ihåg min önskan om ett namn och tar emot gåvan. Kontakten mellan Ritva, Two Dogs, Karen, lilla hunden Lilly blir omedelbar. Han tar mig efter en stund på en rundtur i stugan. Enligt John är hans öppenhet mot oss ovanlig.


Jag har på natten drömt om Two Dogs och sett en uggla. Nu ser jag bland alla tavlor av vänner och släktingar och djur en tavla med en uggla. Så jag frågar Two Dogs vad uggla betyder för honom. Han svarar då att det är hans Totem. Senare får jag veta att detta totem står i kontakt med dödsriket.

På ett kaffebord ligger en bok av Kübler Ross och utan att säga det rakt ut förstår jag att Two Dogs haft erfarenheter från andra sidan. Osäker på om det är från NDU, via meditation eller genom andra övningar men jag undersöker inte detta närmare. Two Dogs vill att vi ska stanna kvar och sova över men vi har inget förberett och vi bestämmer att återvända nästa morgon.

Så bjuder Two Dogs ut Ritva och mig till att besöka svetthyddan bakom huset inne i skogen.

När vi går dit hör jag igen inom mig ”Molly – välkommen”. Jag frågar då Two Dogs vem Molly är. Han svarar ”Min yngre syster”. Jag undrar varför hon välkomnar oss till Two Dogs lodge. Han får då en snabb stockning i halsen och ursäktar sig, förklarar att hon är död och ligger utspridd i trädgården vid en minnesplats alldeles innan svetthyddan. Han berättar inget mer om hur hon dött men att det var länge sedan och jag förstår att hon dog ganska ung.

Dessa blommor liknar de jag fann.

Dessa blommor liknar de jag fann.

På väg tillbaka till stugan manas jag att nästan springa ut i skogen.
Där på marken växer en liten blomstjälk med tre helt friska blommor. En stjälk som så här års överlevt frost och borde ha vissnat. De små blommorna lyser intensivt blå bland de bruna löven.

Jag kommer in i stugan och ber Ritva ge dem till Karen. Men hon menar att jag ska göra det eftersom de är från Molly. Det blir känsligt samtidigt hör jag:

”gul blomma i en kruka.”

Så jag frågar vad färgen gul betyder för Two Dogs. Karen svarar att det är hans favoritfärg. Vi har redan bestämt att komma tillbaka dagen därpå och jag lovar då att ha med mig en kruka med gula blommor. Ritva undrar hur jag kan lova det. Varifrån ska jag så här på höstvintern, sent på kvällen, ute på vischan få tag på en gul blomma i en kruka? Jag svarar att om jag fått ett sådant uppdrag utgör det inget problem.

På återvägen från Two Dogs säger John att han ska gå och titta på sin son Jason som samma kväll har ett uppträdande med sin musikgrupp. Naturligtvis vill vi följa med. John har aldrig varit på stället ifråga men det visar sig vara en nätverksträff för företagare i ett växthus, ”Green Garden”. Här finns blommor av olika slag och ett bord med gula blommor i krukor. Dessutom till extrapris. Gissar att Molly var en ekonomisk kvinna.

Natten innan vi första gången åkte upp till Two Dogs drömde jag att ugglan på ena sidan hade en duva med utspärrade fjädrar som en fredsduva och på andra sidan en kraschlandande albatross eller mås. Sjö fågeln representerade för mig frihet eller en fri ande som tappat vind. Jag frågade John på vägen upp om han kunde tolka dessa fåglar men just då fann vi inga svar. Ugglan blev senare självklar med Two Dogs Totem och de andra två kom jag på när jag rest hem. Nu efteråt kan jag tolka fredsduvan som Karen som ofta kunde komma med snabb respons och bra kommentarer och den kraschlandande sjöfågeln som Molly, den fria fågeln som förlorade vind. När vi satt i Two Dogs kök visade hon sig för min inre syn i en hjortskinnsdräkt med ett brett vitt band av vita pärlor över bröstet. Karen talade då om att Molly dött av bröstcancer och med denna bild tolkar jag det som att hon ville visa att hon nu var helt frisk och fri från sjukdomen.

Tack John för att du lät oss möta Two Dogs och Karen och tack för dagar av existentiella frågor, djup förståelse och känsla av en kärleksfull samhörighet. Ser fram emot nästa dag med Two dogs.

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

2 comments on “Möte med Two Dogs andlig ”hjälpare”

  1. Ping: Möte med Two Dogs Chippewa | Medvetandets Uppkomst

  2. Ping: Chippewa traditioner med Two Dogs | Medvetandets Uppkomst

Kommentera

