Vy grand Rapids Hotell Plaza

Grand Rapids, reseloggbok 21 okt 2014 dag 2

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag vaknar 6 på morgonen lokal tid i detta lyxhotell med utsikt över centrala Grand Rapids.

Ritva sover och behöver några timmar till. Även om det är sex timmars tidsdifferens och klockan är närmare 12 i Sverige har det varit en lång resa. Jag tar hissen 17 våningar ned till frukostrestaurangen med min laptop där jag kan arbeta ostört i ett hörn längst in. Många kontakter ska tas och möten ska förberedas. Jag vill också datera upp research om plats och befolkning.

Ritva kommer till frukostmatsalen och fler hotellgäster fyller på. En gäst berättar att det pågår en convention om droger och relaterade problem på hotellet. Han tipsar mig att kontakta ledarna då han anser att jag har intressanta fakta att förmedla. Jag lämnar mitt kort så får vi se vad som händer.
John meddelar att han kommer för att ta oss till vårt nya hotell. Vi ska vara resklara kl 15.00.

John undrade om jag hade några särskilda önskemål. Jag berättade att jag gärna ville veta mer om Native Americans och jag frågade om han möjligen kunde veta hur jag skulle göra för att få tag på någon med sådan kunskap. Då svarar John att han är Native American och som det visar sig praktiserar dess traditioner och har goda kontakter inom den lokala stammen. Jag berättade då om min Pathfinder symbol från mötet med Miq Maq i Nova Scotia Kanada 1996 som jag lämnat hemma. Han frågade varför jag inte tagit med den och jag svarade utan att tveka:

”Jag får en ny här” …

Peratt Grand Rapids Hotell

Vi installerade oss på det nya hotellet nära Fredrik Meijer Garden där konferensen skulle hållas senare i veckan.
Den visade sig ligga ute på vischan och inte en affär eller restaurang i sikte. Vi hade bokat träff med John senare på dagen men han var så upptagen av att slutföra och styra upp sina projekt, inför en förestående längre semester, att det blev sent mot eftermiddagen innan han kom loss.

Borje, Ritva, John

Borje, Ritva, John

John tog oss till en riktig gourmetrestaurang med asiatisk mat. Bland det godaste vi ätit. John undrade då om vi skulle kunna tänka oss att hälsa på ”Two Dogs” en Native American som bor ute i skogen en timmes resa norrut. John ringde direkt från restaurangen och vi fick besöket konfirmerat, övermorgon torsdag. Äntligen, jag kunde inte vara mer tacksam och intresserad. Påföljande dag skulle vi träffa Linda och Dean. Ett av mina åtaganden var att föra ihop dem med John och Amanda.

Nu börjar saker hända!

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

Kommentera

