Resan till Grand Rapids – Dag 1

Ritva och jag gjorde en resa till Grand Rapids, Michigan, USA, 20-27 oktober 2014 som blev omvälvande och betydelsefull på många sätt.

Det känns viktigt att minnas detaljer, händelseförlopp och de personer vi kom att möta då det var så mycket synkronicitet och det som jag kommit att kalla preintuition. Det är starkare än föraning men inte prekognition. Det är inte intuition som baseras på kompetens och kunskap och ligger därför före mönsterigenkännande. Det man närmast kan komma är kanske premonition men det begreppet hänger ofta samman med och begränsar sig till förvarning och föraning. Preintuition har stor betydelse för kreativitet och känsla för möjligheter och ibland nyskapande av gränsöverskridande art. Det har jag skrivit om i Succébo – Fröet till Framgång (april 2011).

Pathfinder - Miq Maq amulett

Pathfinder – Miq Maq amulett

Men åter till resan, en ny upptäcktsfärd.
Innan vi lämnade vårt hem i Enebyberg norr om Stockholm, höll jag en amulett som förlänats mig vid en vistelse i Nova Scotia, Canada 1996 då vi erbjudits att få medverka vid vad som visade sig vara Miq Maq indianernas första lagliga ceremoni tillägnad deras stora ande Glooscap LÄNK Akvarell. Det var inte tillåtet att fotografera så jag målade en akvarell istället. Sedan hade jag ett samtal med stammens andliga ledare, Eugene Denny som också ledde ceremonin. Han menade att jag var en pathfinder och jag införskaffade en miq maq amulett, ett björnhuvud i form av en cirkel som stod för just ”Pathfinder”.
När jag till denna nya resa var på väg att sätta pathfinderamuletten kring halsen ångrade jag mig och berättade för Ritva att det kändes inte rätt. Varför visste jag inte då men det skulle klarna.

Resan till Grand Rapids hade som slutmål att träffa Dr. Larry Dossey på Fredrik Meijer Garden i Grand Rapids, Michigan, USA 25 oktober 2014.

Larry Dossey, Borje Peratt

Larry Dossey, Borje Peratt

Vi skulle lyssna på hans föreläsning under konferensen ”Universal Health Solutions – Medicine Beyond Medication – Conference” med fokus på integrativ (kontemplementär) medicin.

Under mitt projekt ”Om Medvetandet Uppkomst” hade jag funnit Dosseys texter och blivit imponerad av både hans kunskap, förhållningssätt och sätt att formulera sig. 2010 hade professor Adrian Parker läst min bok Tolv Sinnen som peer review, givit ett positivt uttalande och lagt till några smickrande kommentarer. Professor Parker hade uppenbarligen en god relation med Dr Dossey, berättade om mina böcker och det ledde till att Dossey kontaktade mig. Denna för mig omvälvande händelse ägde rum under 2013 och vi hade drygt ett år av frekvent mailkommunikation och diskussion kring olika teoretiska sammanhang och begrepp.

När Larry sedan bjöd mig till konferensen ”Universal Health Solutions” i Grand Rapids ville jag verkligen träffa honom. Det som definitivt fick mig att ta ett beslut var mötet med paret Wheeler på Tucson Airport i april ett halvår tidigare. De bodde i Grand Rapids och om jag ville organisera en konferens i USA så var detta rätt plats menade de. Innan vi skildes sade John:

Vi vill gärna vara din värd om du besöker Grand Rapids

John Wheeler © Peratt

John Wheeler © Peratt

Det var något speciellt med detta par så när Dossey nu skickade sin inbjudan mailade jag John och undrade hur han såg på ett besök. Välkomnandet var reservationslöst.

Nu ville också Ritva följa med vilket gjorde resan än mer lustfylld. Det kändes som att vi skulle vara i goda händer. Jag beslöt att ta tillfället i akt att inte bara studsa fram och tillbaka över Atlanten i några dagar utan tog en veckas vistelse för att hinna undersöka platser, historik och möjligen ursprungsbefolkningen och de stammar av Native Americans som levde just här. (Indian är inte riktigt ett skällsord, men det kan vara förvirrande särskilt med risken för hopblandning med indier som på engelska heter samma sak.)

Sagt och gjort. Vi tog en vecka och landade på Grand Rapids Airport efter 18 timmar med en mellanlandning och ett uppehåll i New York.
Det visade sig vara svårt att få en taxichaufför som hittade till Wheelers adress som låg en bit ut i skogen omgiven av en ringlande å med en liten fors.

JWlodge©Borje Peratt
Ån gick alldeles intill verandan så man kunde sitta med ett fiskespö från fönstret om man ville. Jag förstod att Wheelers hade hittat ett drömställe. Jag har ibland sagt att jag skulle vilja bo så men knappast trott att det fanns sådana platser. Deras boplats deras generositet och kärleksfullhet var en mäktig upplevelse.

GRconnectins

Dagboken från resan till Grand Rapids fortsätter med kommande artiklar.

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida
Blogger

One comment on “Resan till Grand Rapids – Dag 1

  1. Ping: Dagbok – Resa till Grand Rapids 1. — Humanism & Kunskap

Kommentera

