Spektakulär sammankomst i Grand Rapids USA

Grand Rapids är en mindre stad i staten Michigan, norra USA mitt i ”Land of Plenty” och omgiven av Lake Michigan och Chicago västerut och Detroit och Lake Huron Österut, en och en halv timme med inrikesflyg från New York.

Mitt besök är föranlett av en inbjudan till en föreläsning av Larry Dossey medicine doktor, forskare och författare.
Reser man verkligen i 18 timmar för en föreläsning. Normalt sett inte så vad kunde ge denna motivation.

Inför TSC-konferensen (Toward a Science of Consciousness) i Tucson i April 2014 hade jag kontakt med Dossey om innehållet på konferensen där och varför han inte ansåg den värd att närvara. TSC visade sig i praktiken vara låst vid ett fysiskt mekanistiskt tema vars huvudsyfte antas vara att besvara medvetande utifrån hjärnans biologiska funktion.

Det man kan förklara med en sådan ansats är möjligen ett hjärnmedvetandet och perception. Mitt intresse ligger åt mer spektakulära medvetandefenomen som sammanfattas som transpersonella upplevelser.

Varför ville jag då ändå åka till Tucson? Jo jag hade förväntningar om mer än vad det visade sig vara efter min medverkan på motsvarande konferens i Stockholm 2011. Tyckte det var värt att undersöka (de förmodade) framstegen och det var värt att träffa andra forskare inom motsvarande områden. Det fanns också teman och workshops som kunde vara intressanta. Men jag blev i min dagbok från konferensen alltmer kritisk och jag fann ett möjligt svek mot deltagare som sökte ny information och uppdaterad forskning om medvetande.

Den överlägset större delen av innehållet visade sig vara hjärnans funktion (brainmapping) och perception, intressant möjligen för neurologer. Det förekom också ett försök att förklara medvetandet med kvantfysik. Inget nytt under solen kom fram under dessa föreläsningarna. I praktiken blev det så att många alternativa sökare som deltog gav ett slags alibi för ett innehåll som var rent illusoriskt.

I själva verket är TSC sannolikt ett vilseledande namn. Istället borde det kanske namnges TUB, Toward Understanding the Brain.

Droppen blev konferensens sista föreläsning om NDU (Nära döden upplevelser) från två föredragshållare som i praktiken saknade elementär kunskap om vad NDU är. En forskare som dödade råttor ansåg sig ha funnit stunden för NDU genom att mäta det han ansåg vara dödsögonblicket. Den studien har jag avfärdat i artikeln: Råttstudier handlar inte om NDU. En mer känd debattör på området är Susan Blackmore som ansåg sig ha haft en NDU efter flera timmars spelande på Ouija bord, megahög på marijuana. De kickar som hon felaktigt kallat NDU har hon sedan, helt korrekt, avfärdat som hjärnans hallucinationer och därifrån tagit steget till att avfärda NDU som fenomen. När en sådan oseriös betraktelse får framträdande plats på en konferens så måste man faktiskt ifrågasätta både motiv, innehåll och genomförande.

Detta nedgörande av transpersonella upplevelsers vetenskapligt kanske mest dokumenterade fenomen är enligt min mening avslöjande för att TSC i praktiken ställt sig på pseudoskeptikernas sida. Och därmed har man lierat sig med pseudovetenskapens inkvisition i den form den antagit med stöd av IHEU och CSI.

Hemvägen från TSC i april gick via Tucson Airport och med gott om tid satte jag mig i en av restaurangerna. Efter en stund slog sig ett par ned vid bordet intill. Jag registrerade direkt karisman och den positiva atmosfären kring dem. Tog fram min Laptop och började skriva ned tankarna kring hur en konferens skulle utformas som jag skulle kunna finna en mening i. Jag hade också i minnet mötet med filmaren Magdalena som var på väg att göra en dokumentär utifrån olika teorier om medvetande. Hon hade intervjuat mig och skulle sedan resa iväg och göra en intervju med Larry Dossey!!! Jag hade sagt till Magdalena att innan jag lämnar USA kanske jag möter någon som kan vara intresserad av att ge hennes projekt stöd.

Där satt nu ett par bredvid mig och vi kom att prata om vad som fått mig att besöka Tucson. Jag berättade om Magdalenas projekt och om min idé till en ny slags konferens. De visade intresse för båda dessa ämnen och bjöd mig till deras lilla hemstad Grand Rapids i Michigan som de ansåg skulle vara perfekt för en sådan konferens. Det är mycket man kan säga och lova i sådana möten men det fanns något här som väckte nyfikenhet.

För att ge en bild av atmosfären i detta möte citerar jag John Wheeler.

Skaparen satte oss samman, och medvetandet bestämmer nästa steg vi tar för att förbättra den här planeten och alla dess barn.

När så Larry Dossey bjöd mig till föreläsning i denna stad mindes jag inbjudan från Amanda och John Wheeler och dessutom en annan intressent kontakt nära Grand Rapids som också pratat gott om just den staden. Det var för många synkroniteter för att inte ta ett snabbt beslut att åka.

Jag hade en känsla för att jag skulle kunna komma att möta någon av ursprungsbefolkningen (Native Americans) och hade en orealistisk önskan om att få till ett möte. Kanske inte motsvarande det som jag varit med om i Nova Scotia i Kanada 1996. Mic Mac indianens ritual till store anden Glooscap.
När jag så sitter i Grand Rapids i en bil med vår värd John Wheeler så säger han att han är en Native American och är god vän med den lokala stammens andliga ledare.

Det mötet ska vi ha på torsdag i hans lodge. Going North! Hoppas kunna berätta om det.

Börje Peratt

Larry Dosseys inbjudan
Dear B
I will be speaking at the Universal Health Solutions Medicine Beyond Medication Conference, focused on #integrativemedicine, October 24-25. The conference will be held in #GrandRapids, Michigan. I would love to have you join me! Medical professionals, students and the public are welcome.

Börje Peratt artiklar 1 -31 okt 2014

4 comments on “Spektakulär sammankomst i Grand Rapids USA

  1. Ping: Grand Rapids USA en medvetandeexpedition — Humanism & Kunskap

  2. Ping: Ett inspirerande möte | Medvetandets Uppkomst

  3. Ping: Igångsättning av möjliggörande möte | Medvetandets Uppkomst

  4. Ping: Igångsättning av möjliggörande möten | Medvetandets Uppkomst

Kommentera

