Det existentiella navet

Sitter och njuter utsikten över ett soligt medelhav och ett berg i bakgrunden inramat av tunga gråa moln. Är på Kreta och ska delta på EUROTAS, en konferens som rör transpersonell psykologi. Detta område är lika vitt och brett som människans tankar, känslor och upplevelser och därbortom. Förenklat handlar det för min del om ”kropp – själ problemet” Wikipedia påstår följande:

Alla försök att lösa kropp–själ-problemet möter allvarliga problem.

Vi kan känna igen sådan påståenden från den nyateistiska wikipediaguerillan och dess pseudoskeptiker. Men just denna text antyder något annat. Texten är både omfattande och underbyggd och den uttrycker förståelsen för problematiken. Det illustreras av följande citat:

Vissa filosofer har hävdat att detta beror på en underliggande begreppslig förvirring. Dessa filosofer, som Ludwig Wittgenstein och hans efterföljare i den lingvistisk-kritiska traditionen, avvisar därför problemet som illusoriskt. De hävdar att det är felaktigt att fråga hur mentala och biologiska tillstånd kan passa ihop. Det bör istället bara accepteras att mänsklig erfarenhet kan beskrivas på olika sätt, exempelvis med en mental och en biologisk vokabulär. Det uppstår illusoriska problem när man försöker beskriva en i den andras termer eller om den mentala vokabulären används i fel sammanhang. Detta gäller exempelvis för sökandet av mentala tillstånd i hjärnan. Hjärnan är helt enkelt fel sammanhang för användande av den mentala vokabulären, sökandet efter mentala tillstånd i hjärnan är därför ett ”kategori-misstag” eller ett slags felslut.

Idag har denna position antagits av tolkare av Wittgenstein, som Peter Hacker.[50] Grundaren av funktionalismen, Hilary Putnam, har emellertid också antagit positionen att kropp–själ-problemet är ett illusoriskt problem som bör upplösas i Wittgensteins stil.[52]

Det existentiella navet

Jag har namngivit kropp – själ problemet ”det existentiella navet” och vill försöka finna förklaringsmodeller, perspektiv på och hypoteser om denna överbryggning mellan det subjektiva medvetandet och det allmänna, oändliga medvetandet.
I någon mån hoppas jag finna bollplank för en diskussion om detta förslag till nav. När det rör det oändliga medvetandet finns i den etablerade teoribildningen begrepp som Non-local (ickelokal) och mitt eget ”oberoende medvetande”. Det senare har främst vunnit terräng i den engelska diskussionen ”independent Consciousness”.

Här har jag en mycket givande samtalspartner i Larry Dossey som jag också snart ska få möta. Ser verkligen fram emot det. Tills dess kanske EUROTAS konferensen också kan ge några intressanta seminarier, workshops och möten.

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s