På väg mot medvetandets revolution

När jag nu sitter och översätter boken Tolv Sinnen till engelska hittar jag en sida som kan stå som programförklaring till hela projektet.

På väg mot medvetandets revolution
Utifrån ett strikt biologiskt perspektiv är det hjärnan som avgör förmågan till medvetande. Den naturalistiska vetenskapen förlitar sig då enbart på en materialistisk världsbild. Den har sitt berättigande då den biologiskt fysiska dimensionen av medvetandet avgörs av kroppens fysiska (”mekaniska”) tillstånd. Men det finns övertygande belägg för att medvetandet har flera dimensioner varav minst en är oavhängig kroppen, det jag kallar oberoende medvetande. Mängden empiri som ger bevis för att människan har ett medvetande även då hjärnan är utslagen och förklarad som kliniskt död har för länge sedan passerat naturvetenskapens krav för att betraktas som verifierad.

Nobelpristagarna Gerald Edelman (immunologi 1972) och Francis Crick (DNA-spiralen 1962) har gjort medvetandet till en del av den moderna hjärnforskningen. Ändå var det länge nästintill tabu inom naturvetenskapen att tala om medvetandet. Det förekommer nu en omfattande forskning utifrån neurologiskt biologiskt perspektiv. Man studerar hur delar av hjärnan reagerar vid olika stimuli och påfrestningar och antar förekomsten av olika slags minnen förgrenade i olika områden och med olika inom hjärnan länkade uppgifter.

Det finns också en matematisk approach och här försöker man beskriva psyket i mekaniska eller statistiska termer. Detta strider mot Rollo Mays tankar kring den omätbara människan.

”Personligheten är inte objektivt mätbar, människan kan inte fångas in i ett vetenskapligt system av siffror.”

Även kvantfysikens märkliga fenomen används för att beskriva det som jag kallar oberoende medvetanden och man söker förklara transpersonella upplevelser utifrån ”kvantmedvetande”.
Jag är skeptisk till sådana förklaringsmodeller och menar att det rör sig om annat osäkert hur det skall definieras men befintliga naturlagar som vi känner dem räcker inte.

Vi har haft ett antal så kallade revolutioner inom beteendevetenskapen, från behaviorismen till den kognitiva revolutionen. Nu är det kanske dags för medvetandets revolution. Descartes – Jag tänker alltså är jag till, är ett alldeles för magert tillstånd. Snarare

jag förmår känna därför är jag och – jag har relationer därför finns jag.

En slutsats skulle då kunna vara -Jag har kontakt med mina upplevelser och relationer, då existerar jag. Ett faktum som gäller så länge hjärtat slår. Men frågan är om medvetandet fortsätter efter att hjärtat slutat slå.

Ur Tolv Sinnen sid 33

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

3 comments on “På väg mot medvetandets revolution

  1. Ping: 17/9 Föredrag ”Om medvetandets Uppkomst” och TSC konferensen — Humanism & Kunskap

Kommentera

