Sju dimensioner

Dilemma. En teoribildning ”Om Medvetandets uppkomst” kräver åtminstone ett resonemang kring hur det gått till. Jag har väntat in i det längsta på att diskutera denna nödvändiga och ofrånkomliga frågeställning. Hur har medvetandet kommit till och utvecklats? Fanns det från början ett embryo? Hur såg det ut? Eller är det lika evigt som universum?

Jag hamnade för länge sedan i en inre diskussion och försökte gestalta möjligheten av att ett oändligt universum. Det blev en oändlighetsåtta. Denna oändlighet kan då också motsvaras av ett oändligt medvetande.

Jag hamnade också i möjligheten av en stillhet en slags nollpunkt. Och ur det skulle då medvetande ha uppstått. Detta resonerande påminner mig om Descartes. Det har blivit mycket av descartianskt inre tänkande kan jag säga.

Nu har jag åtminstone en modell som är formulerad på 54 sidor. Frågan är om jag ska utöka boken Tolv Sinnen i en nyutgåva med dessa 54 sidor eller om jag ska publicera det i en egen liten utgåva och kanske lägga till material så att det antingen blir en typ av appendix till Tolv Sinnen eller en egen bok ”7 dimensioner”. Jo för det är där jag har hamnat. 1-4 är de dimensioner vi rör oss inom i det materiella fysiska livet. Den femte dimensionen är den intuitiva och kopplar möjligen till den sjätte dimension som inte är beroende av fysiska lagar.

Noll (0) eller oändlighet (∞) kan uppfattas som just ingenting vilket är omöjligt ur ett vetenskapligt perspektiv. Det kan uppfattas som en evig universell intelligens eller beskrivas som en evig gudomlighet.

Sjätte dimensionen tillåter alla de fenomen som utgörs av det vi till vardags kallar paranormalt men som jag beskriver som ett oberoende medvetande. Dvs oberoende den fysiska världen.

Skulle jag använde evighetsåttan ∞ (det grekiska tecknet infinity=? är det άπειρο ?) så ingår både 0 och 6 dimensionen i den.

Skulle det finnas en själ skulle evighetsåttan även passa för denna möjliga entitet.

Börje Peratt

One comment on “Sju dimensioner

Kommentera

